Sunday, February 27, 2011

Maher Zain Live in Concert


Alhamdulillah
Segala puji kepada Allah tuhan sekalian alam, yang milik arash makhluk terbesar, dan milik diriku, hamba yang kerdil dan hina. Aku diberi kesempatan menghadiri dan menyaksikan sendiri Maher Zain live in Konsert di Stadium Malawati. Penampilan istimewa, mesut kurtis(turki),irfan makki(kanada),Padi(Indonesia), dan Inteam(Malaysia. Mesti ada yang merungut kerana tiketnya agak mahal paling murah adalah RM53 itupun diatas jauh nun atas stadium. Apapun mungkin itu harga bagi setiap perjuangan. Teringat lagu nadamurni ..”bila quran dan sunnah didaulatkan ketika itu jiwa dikorbankan,harta kemewahan dilaburkan demi untuk agama kebenaran”…moga-moga hadirin yang hadir ikhlas hati kerana Allah yang satu, dan membantu ekonomi umat islam.

Memang gamat meriah suasana, ditambah lagi bukan dengan riuh rendah tak tentu hala. Terpekik terjerit tanda ketaksuban kepada sesuatu. pokoknya mestilah dihiasi stadium pada malam itu dengan zikir kepada Allah. Tidak lekang dari mulut penyanyi bismillah apabila memulakan lagu, ada sentimen dakwah diterapkan oleh semua yang dipentas. Laungan Allahuakbar dari penonton tambah semangat rasanya untuk terus berada disana. Pasti penonton ikut serta zikir Allahuakbar, Alhamdulillah, Subhanallah, La ilaha illallah, dan selawat keatas nabi dalam setiap bait-bait lagu nyanyian MZ ataupun artis-artis lain.

Ketika irfan makki menyanyikan lagu “mabruk” ada part corus yang diterjemahkan dan dinyanyikan dalam bahasa Melayu, lagu mabruk sama mesej nya kepada yang bakal berkahwin seperti lagu barakallah MZ. MZ juga ada menyiapkan sebuah lagu bertajuk “freedom” khas untuk kebebasan kepada rakyat di Tunisia (first), Mesir (second), dan Libya (NOW). MZ juga berpesan kepada penonton yang hadir,.. “as a muslim we got du’a as only weapon so please raise your hand and pray to our brothers and sisters out there”..

Second last, Maher Zain menyanyikan lagu insyallah versi bahasa Melayu.sangat best sebab ada sedikit bangga dalam hati kerana “bahasa jiwa bangsa” kan. Hehe. Sebenarnya nk kekalkan orang nyanyi lagu yg ada zikir2 dan mesej. Bukan senang. Tapi kena ada dipanggil spirit dari orang yang menyampaikan. Aku melihat maher zain berperipadi dengan lagu yang dinyanyikan. Dia berakhlak yang dengan mesej yang disampaikan. Begitu juga dengan artis2 yang lain. kepada artis-artis di Malaysia, yang kebanyakan sudah berhijrah, lihatlah betapa indahnya islam dalam konteks hiburan. Berkarya dan berseni lah, niatkan karya mu kerana Nya, untuk Nya. Insyallah ada barakahnya. Salam perjuangan. Allahuakbar. Jazakallah. Wallahualam.

2 comments:

Ummul Syaukatul Suhaila said...

Salam..
Pegi jugak ye?
Stay di seat mana?
Alhamdulillah satu konsert yang sememangnya sy puji sebab sekaligus mengajak penonton berzikrullah..

Nabil Norhalim said...

terima kasih sudi singgah di laman ni. alhamdulillah itulah aura nya. hehe hmm duduk di sit kt tengah atas..atas jemputan..