Monday, March 1, 2010

surat buat pemimpin



Dalam berdekad dan berabad lamaNya..tokoh kepimpinan hebat dan terulung melakar satu lebaran sejarah dan legasi agung..dalam buku micheal heart menulis tentang 100 pemimpin hebat sepanjang zaman..Nabi Muhammad mencatat tangga pertama.

inilah tangga Pemimpin diajar oleh Nabi Muhammad S.A.W

tangga pertama-baginda dicintai caranya adalah dengan baginda mengerat hubungan kasih sayang.
tangga kedua- baginda dihormati caranya adalah baginda menghulur integriti hebat.
tangga ketiga-baginda diikuti caranya adalah baginda merendah diri dan saling tolong menolong.
tangga keempat-baginda ada pelapis caranya adalah baginda membimbing sahabat.
tangga kelima dan terakhir- itulah saat nya baginda menjadi pemimpin abadi dengan meninggalkan satu legasi agung...

kepimpinan adalah PENGARUH..banyak cara orang ingin mendapatkan kepercayaan..ada yg menceritakan keburukan dan fitnah supaya meraih kumpulan orang yg percaya..so dia lah leader..ada jugak yg meraih kekuatan kepimpinan dengan wang dan segala isi dunia..tapi sampai mana hubugn mereka..jika wang habis..jika fitnah ternyata salah..
x ramai pemimpin yg mendapatkan kekuatan rakyat dengan mencintai rakyat terlebih dahulu menjaga integriti,merendah diri seolah2 sekufu dengan rakyat..(berjiwa rakyat)..
siapa dia pemimpin yg mempunyai karisma..
kadang-kadang sibuk melihat helang di langit terlupa pandang rmput di bumi..ada juga yg merasa diri besar dengan kedudukan yg sementara..sampai malu bertanya pada orang2 kecil...merasa bangga dan megah dengan kelebihan diri..mula mencari kekurangan mereka-mereka...hahahahaha kekurangan tetap suatu yg berkurang...bila dia menjadi perkara lepas..tiada satu hal mampu diselesaikan melainkan dengan menukar suatu lebih baik dihadapan...kebaikan???? itu yg x dipandang barangkali...sibuk melihat kekurangan dengan menceritakan kerap kali..
yg BAIK terus dilupa dikhazafkan,terkubur..itulah manusia..sungguh bermain dengan kata-kata.lebih berminat dengan perkara negatif dan lebih bersikap pesimis...

mnceritakan ketandusan pemimpin muda dikalangan mahasiswa..bergeraklah...buka lah minda seluas lautan pandanglah kejernihan air sungai yg mengalirdari melihat lumpur di bendang, lemparkan lah tali hubungan eratkan lah kasih sayang agar kita dicintai...teguh kan iman agar terbangun integiriti hebat...ayuh...!!!

2 comments:

ASRUL ANWAR said...

salam sedara..tulisan yg kemas..nice touch. tp umum sgt...mungkin x mencapai matlamat..atau masih ada benda yg disemat?

MujahidANBU said...

yang tersemat itulah keramat..insyallah suara hati lebih jelas dan benar dari suara-suara sumbang diluar..x menyata dari hati luhur dan ikhlas..suara diluar mungkin didasari kebencian atau agenda lain...bagaimana sekali pun..kita tetap beriktikad da berijtihad dgn sesuatu yg keterdepan..mengubah paradigma masyrakat mahasiswa terpelajar..dengan usaha bersama..bukan berdiri tunjang seorang.itu namanya mimpi..