Monday, March 8, 2010

mahasiswa sebagai sumber!!!



SUMBER
Sumber adalah punca segala-galanya. sumber adalah basement sebelum terbangunnya sebuah bangunan,bergeraknya sebuah kereta,mluncurnya sebuah jet pejuang.Ada banyak sumber dipandang kuasa2 besar di dunia kaya segala. sumber cari gali mungkin yg dipandang tinggi dunia masakini.hakikatnya sumber-sumber galian lama kelamaan akan haus dan kering. sumber-sumber ini tidak boleh diperbaharui seperti air dan sebagainya. manusia mula mencari sesuatu dan sesuatu supaya menampung kehendak survival mereka.

Malaysia..
negaraku yang tercinta..apa yang dimiliki Negara kita terlalu banyak, hasil minyak mentah yg berkualiti datang dari perairan malaysia.terengganu,kelantan sabah dan serawak..royalti dan wang ihsan itu nnti dahulu..mungkin itu juga terjadi kerana sumber yg satu lagi. Malaysia budayanya melayu..agamanya Islam..sifatnya perpaduan..berbagai kaum mmberikan negara kaya dengan budaya dan adat..
namun Malaysia akan jatuh miskin dan papa..kerana satu sumber semakin haus dan kering..pelik..kerana sumber ini haus jika x diguna baik tapi semakin bercambah bila diguna dgn baik.
itulah dia SUMBER MANUSIA..
bila menteri2 dan segala syarikat korporat mencari pelabur2 asing yg sudi melabur di negara kita malaysia segala pelawaan ditolak bulat hanya kerana SIKAP Malaysian yg malas,pesimis,tangguh kerja,budaya kerja yg tidak kondisi. Jepun marak maju kerana budaya hidup dan kerja sangat kompetitif kita sering mendengar seorang lelaki di jepun paling kurang mempunyai 2 kerja seharian..waktu kerja yg sangat dan produktiviti luar biasa.

MAHASISWA
Ada ramai golongan-golongan dan kumpulan manusia di Negara kita. Kerajaan Malaysia menghabiskan peruntukan yg banyak dalam bidang pendidikan kerana itu harapan Negara ,manusia berilmu dan terpelajar.MAHASISWA. mahasiswa bakal memimpin Negara,bakal mengurus asset dan ekonomi Negara. Itulah sumber manusia terbesar dalam Negara kita.
Mahasiswa cerminan Negara. Sumber Negara. Jumlah semakin hari semakin bertambah namun sikap dan cara fikir tetap dalam kerangka lama budaya selesa. Kelak Negara kita akan ketandusan sumber manusia menjana segala benda urusan dunia..

IKHTIAR
pengurusan sumber manusia,islam mengajar sekian lama 1400 tahun lampau. Ilmu pertama diajar Nabi Muhammad s.a.w adalah akidah & akhlak.13 tahun lamanya kemudian baru disyariatkan yg lain. Mudah,akidah adalah kepercayaan hati (sumber/basement) dan dengan syariat(reaction) kita melakukan kerja.kerja yg sehari2 membentuk peribadi (behavior) itulah dia akhlak. Sy merujuk teori kirk Patrick masa kini.
Berbalik lah pada fitrah bangunkan lah mahasiswa dgn kepercayaan.dengan semangat emosi dan leadership mantap. Puncanya Cuma satu..ketuhanan (spiritual) dgn itu mahasiswa baru dinamakan mahasiswa baru dikatakan sumber yg Berjaya tidak rosak dengan serangan virus..buah yg baik datang dari pokok yg baik.pokok yg baik datang dari akar yg kuat.akar kuat diberi makanan yg baik..balik ke pangkal…FITRAH..

No comments: