Tuesday, February 23, 2010

Maulidur RASUL..

selawat dan salam buat junjungan nabi tercinta..nabi Muhammad S.A.W.kepimpinan tauladan terhebat merentas arus zaman..sambutan maulud nabi dimeriahkan hampir keseluruh pelusuk dunia dengan laungan salam selawat buat Rasul Kekasih Allah..

ISU:
1)Ketua Menteri Pulau pinang lim Guan ENG membatalkan perarakan kemudian mengadakan semula perarakan sambutan maulidur Rasul..dan dalam ucapan di TV3 jelas menyatakan beliau sendiri akan menyertai perarakan tersebut..
x dinafikan kepimpinan Rasul Allah begitu hebat sehingga melembutkan hati-hati yg keras..sehingga membuat jiwa mereka tersentuh..kerana kepimpinan kebenaran Maha Kuasa Jelas terpancar..indah islam jelas terlaksana..panduan nya,syariat nya sempurna..
alhamdulilah..
2) rentetan dari itu byk isu2 timbul terutama dari NGO menyangkal tindakan membatalkan perarakan..persoalan nya...adakah Perarakan ini adalah suatu tempat memperjuang SUNNAH atau sekadar ADAT..kerana sekian lama kita mengadakan perarakan maulud Rasul..lihat niat dalam hati.itu jawapannya..
3)menjelaskan tentang perarakan TG Nik Aziz terus membuat liputan mengatakan Kelantan sendiri xpernah ada perarakan.."kita buat maulud ni lama doh,..mula zaman kita memerintah kelate lagi.." maulud sebenarnya adalah dari sudut amalan sunnah nabi,baik dari segi perundangan islam,sahsiah (politik) hubungan diplomatik dan segala segi dah diajar nabi..tinggal diamalkan umat islam kalakian...
persoalannya...adakah MAULUD sebenar diamal...atau sekadar PERARAKAN...
bersetuju dengan tindakan kerajaan dan media..adalah sikit2 kelainan supaya memperkenalkan sunnah-sunnah nabi di mata umat islam yg kian jumud ditelan ADAT...

1 comment:

ASRUL ANWAR said...

bimbang isu agama dipolitikkan. tapi suka dan setuju kalau politik di Islamkan...