Wednesday, March 13, 2013

360 Darjah

Setahun memegang jawatan presiden tentu banyak cabaran dan pengalaman, sumbangan saya tidak seberapa, kelemahan pasti dimana-mana, saya insan biasa sedang belajar, kata rakan saya, kalau kita berhenti belajar, bermakna kita berhenti memimpin,

tetapi saya ingin kongsikan satu insiden menarik untuk dibaca rakan-rakan seperjuangan, awal mula pengangkatan saya selaku presiden, kami melalui system demokrasi yang telus dan bersih, (tiada yang ingin kotorkan). Ketika itu, kerusi presiden ada dua orang calon, saya dan sahabat saya. Kami bertanding secara sihat, puji memuji dan nasihat menasihati, saya dengan manifesto saya dia dengan manifesto dia, kami berucap memancing undi.

Saya kemudian menang tipis menjadi presiden dan sahabat saya kemudian menjadi salah seorang exco di dalam persatuan. Uniknya, dari presiden kepada exco, tiada satu pun menjadi kerisauan dia, apatah lagi dengki dan iri hati, saya tahu itu hal dalaman tidak boleh dibaca, tapi itulah sahabat saya. Letaklah dia dimana. Pasti akan lakukan yang terbaik untuk persatuan.

Ada nilai hebat yang kita perlu pelajari dan kongsikan di sini, kita mungkin rasa tinggi memegang jawatan tinggi, apakah kita akan rasa rendah bila memegang jawatan yang rendah atau memandang rendah padanya?

*nasihati saya

1 comment:

zahrahan kranjhar said...

Saya suka posting yang ada dalam blog ini. Sukses ya buat blognya
sedikit mau share aja
Klik iklan di Dibayar Dollar