Wednesday, November 25, 2009

KORBAN CINTA=BAHAGIA


salam 1malaysia..salam 165 salam pengorbanan..pada pembaca sekalian..sudah menjadi hakiki bahkan fitrah manusia sekalipun inginkan sesuatu.pasti ada yang menarik perhatian seseorang manusia untuk menjamah kekayaan dan limpahan nikmat dunia pastinya..kita merasa ingin sekali mengambil yang ditangan orang lain sedang ditangan kita sudah memadai untuk kita..itulah besar kuasa nafsu..keinginan dan kehendak sentiasa membatasi kemampuan. Rm50 terasa tidak cukup dan kecil..kalau boleh nilai yang berada dalam seluk dompet ini perlu bertambah kata hati kecil. Kita ikuti kisah ini.

Ketika solat jumaat di masjid. Masjid apa pun dimana pun pasti ada tabung yang berjalan dari jemaah ini ke jemaah seterusnya.tabung berjalan bukan ingin memungut harta tapi ingin memungut keikhlasan itu yg pasti.baiklah..ada saat nya sedang seorang makmum mendongak kepala mendengar khutbah menyedari perjalanan tabung tadi hampir kepadanya..dengan perlahan2 dia menurunkan kepalanya seperti khusyuk membiarkan tabung itu melintas sahaja dihadapannya..ada juga bila tabung itu sampai kepadanya menyelak dompet mencari nilai paling kecil..ya wang rm1.mungkin itu kebiasaannya..ada juga yang terlepas memberi rm50 minta balik dengan kiai masjid..itulah karenah di masjid..mungkin wang menjadi ukuran..ya kita memerlukan lebih dari orang lain…ada yang kata cukup lah ini untukku..

Yang ditangan kita pasti merasa sempit dan tidak cukup..itulah keterbatasan nya..ada yang membelenggu kebebasan hati dari merasa cukup dan senang..bahagia itu ada tiga..bahagia yang pertama ialah bila kita menerima sesuatu barang atau hadiah..itulah physical happiness bahagia yang kedua bila kita bahagia menerima pujian sapaan dan sebagainya yang menyentuh emosi kita..bahagia itu dinamakan emotional happiness dan bahagia yang ketiga ialah spiritual happiness.. itulah titik bahagia yang paling tinggi melangkaui yang dua tadi. Itulah bahagia bila kita memberi tidak meminta dan mengharap..saya bg contoh kita memberi salam dan senyum dengan ikhlas nya kita sedang memberi tapi jika ada cetusan hati mengharap salam dan senyuman tadi dibalas rasa bahagia itu serta merta hilang..memberi biar seikhlasnya..tiada satu pun di dunia ini milik kita abadi.semua nya kembali hanya padaNya..berkorbanlah..sembelihlah cintamu kepada dunia,harta,pangkat,darjat dan kesenangan yang melebihi cintamu kepada tuhanmu..dialah yang maha memberi lagi maha mengasihani..

5 comments:

A d'Z said...

slamek aghi ghayo!

Nabil Norhalim said...

selamat hari raya ad'z..moga-moga pengorbanan selama ini mendapat redhanya..

Rishabh Didwania said...

hi...i liked ur informative blog....its very good & the stuff is great...keep on posting...hope u will bcum a successful person...i will bcum ur follower...hope u will like to have a glance at my blogs too...

http://rishabhdidwania.blogspot.com/
http://howugetsuccess.blogspot.com/

Nabil Norhalim said...

hi rishabh..thanks for visiting my blog..insyallah we will have great happiness when we always love on Him..Allah is the best..the lord of the world..

Admin Blogger UDM said...

Salam. jom daftar blog UDMers di sini http://bloggerudm.blogspot.com/