Tuesday, June 2, 2009

Perempuan berkalung serban




“Kata Annida-Bebas itu kata yg mudah diucapkan tapi sulit untuk dipraktikkan..maka setiap ia terbangun dipagi hari..dia selalu bertanya apa itu bebas..mungkin kebebasan itu seperti udara yg dihirupnya…dan matahari yg menerpanya setiap pagi…membuatnya merasa seperti manusia…atau kebebasan ertinya cinta…sayang nya senja selalu datang lebih awal dari hari-hari annida..dan hingga annida menutup matanya kembali,..dia belum menemukan jawapan bagi pertanyaannya pagi tadi…apa itu bebas?”



Senjakala untuk Annida..Hasil tulisan Annisa’ watak utama dalam ceritera perempuan berkalung serban..motif nya jelas…kebebasan wanita…apa itu bebas…annisa’(Revalina s Temat) merupakan wanita yg tabah..memberontak,agresif..pernah skali diucapkan bahawa islam itu tidak adil terhadap wanita..kerna terbentuk nya persepsi masyarakat pada ketika itu..di pesantren pada tahun 1985..persepsi masyarakat pada ketika itu..wanita tidak boleh menunggang kuda..memimpin…hujah-hujah annisa’ juga hebat…bila kiyai(ayahnya) marah annisa’ menunggang kuda..maka dia menyebut..sedangkan aisyah isteri nabi juga menunggang kuda..perjuangan annisa’ membawa pengertian sebenar kebebasan wanita membawa satu transformasi di dunia kini..

Islam lah satu-satu agama yang paling sempurna aqidah nya,fiqh ny perundangan dan sahsiah nya..islam jua lah yg mengangkat martabat wanita ketika mana di zaman jahiliah wanita sebagai hamba,dianggap hina..namun disisi islam..wanita bahagia dan mulia..kebebasan yg dicari wanita..kehidupan keluarga yg sakinah…kecintaan yg agung…hanya senya kepada Allah taala..
kepada yang belum nonton..ayuh nonton yuk...download kt www.syok.org..selebihnyee..ehemm..pikirlah sendiri...bakal nyusul..filem ketika cinta bertasbih..adaptasi dari novel Habiburrahman El-Shirazy..satu-satunya lakon layar di mesir...

selamat menonton..moga2 diterima yg bek intipatinya..sekian wassalam...


6 comments:

aizat@kampus said...

salam...
1stly abg nk ucapkan tahniah byk2 kat nabil sbb apa yg abg nampk nabil hampir bjy menempuh badal dan arus kepimpinan di udm.sememangnya dugaan dan cabaran yg nabil alami x sehebat yg abg alami bkn setakat kepimpinan shj malah ingin mencorak perubahan minda mahasiswa udm.Insya Allah selepas ini abg akan jemput sahabat2 mpp yg sudi dan ikhlas dan masih menanggap abg sbg teman seperjuangan utk bersama2 ke program kolej kediaman c kelak.Insya Allah bersua naik semester kelak k

BaBbliNg BaR0nNESs said...

Salam...
really puts things into a perspective
that film - Perempuan Berkalung Sorban

I think in Msia rata2nya prmpuan dah berfikiran tbuka psl pjuangan n Islam
tp lbih ramai yg 'tbuka'

Ketika Cinta Bertasbih sgt2 best,
tp bila jd filem slalunya mnyakitkan hati
hmm,wait n see

Mohammad Azizul Bin Abd Aziz said...

Assalamualaikum

Nabil. Tq bagitau ada cerita nie... dah lama tak layan movie ...cerita pasal perjuangan keadilan wanita... okey... tapi, ana tolak perjuagan feminisme...

Adib said...

kuceng oren ne rasa la kan nabil.. pasal perjuangan perempuan ne ptot di titik beratkan la...tapi jangan di salah anggap.. disebabkan rasa diorang pon leh bejuang berlebih lebih..tu yang wujud sister in islam.. aish.. kuceng oren runsing... hehe..akhir kalam..ceawah.. gafildgumok akan menjadi pembela kucengs kucengs perempuan di malaysia..hohoho... bil, lawat la blog daku..hehe.. gafildgumok mengomel...salam.

defactohokage said...

aaaaa...another one muvi eh..about love. before, we're well lnown with muvi 'ayat2 cinta'. now and coming soon...o maybe had shown at cinema, ketika cinta bertasbih. Before ayat2 cinta have some 'kontroversi'..its doesnt follow the true story way at original story from novel which is had written by habiburahman el-shirazy..how about ketika tasbih bercinta. this muvi take the title from novel with the same novel ketika cinta bertasbih by habiburahman..mayb this film doesnt want foolow the original story???...wait n see..

Nabil_jangs said...

salam sayang..salam oneMalaysia kepada semua sahabat2 blogger...maaf sangat2 atas kelewatan..br pulang dari prog..ok kte g satu persatu..

abg Aizat-selaku senior..memang lah x dapat dinafikan makan garam dulu bak kate org kampung..tapi x kisah la..brp byk pun garam yg ditelan..bukan garam itu yg dihitung..insyAllah..atas tulang 4 kerat..(jgn kerat lak) ini lah kite sama2 mahasiswa membangunkan modal insan..bangunkan modal insan dahulu br bangunan x roboh...hehe
babling boroness-welcome to my blog..pada pandangan peribadi...sebenarnya..Kefahaman islam dalam diri muslim atau pn muslimah itu yg penting..kerna Islam itu cukup sempurna sifatnya..
Azizul-salam azizul..thanks n welcome to my blog..setuju dengan saudar Azizul..menolak feminisme..kerna Allah jadikan kte di muka bumi ini berpasangan...hehe..(cari calon ye)
Adib-hmmm..sebab x pham peranan n tggjawab wanita n laki2 tu yg wujud sister in Islam..ape2pun kite kaum laki perjuang kan nasib kaum hawa ni..sama2 ye...
Defactohokage-persepsi datang dalam pelbagai rupa dan cara..apa2 perwatakan atau tgkah laku itu mesti ade persepsi nya..paham2 saja lah dunia perfileman..dan indonesia pula macam2 mazhab nya..tapi kita amik intipati yg jelas dan benar perjuangn dan kebebasan cinta yg sebenar dalam islam..yg xbek tu dijadikan tauladan...

terima kasih kepada semua...maas salamah wa ila liqa'...