Tuesday, March 31, 2009

AKU MULA MEMBACA


Alif ba ta duniaku,..mesti ada yg tertanya2 apa yg nabil nk bawa ni..br mengeja ke..hehe..ke br kenal huruf sian nya die..hehe..hmm..sebenarnya begini.kalau kte salami maksud ayat tau huruf abjad tu kte dapat tau itulah huruf pertama2 skali kite jumpe bile buka kita IQRA’…itulah permulaan ilmu kita..permulaan bacaan kita..bila mata melihat lidah mula bermain bunyi dan irama satu irama satu maksud yg tersendiri.setiap bait2 huruf ada perbezaan ny tersendiri..kadang2 kita lupa selepas ج apa ye? Sebab mungkin kita berhenti dari membaca..mungkin kita leka dengn langit DUNIA..akhirnya irama yg indah ini terhenti..bait itu mula menyepi..kita hilang minat membaca..kita leka tatkala irama2 asing melingkari fikiran anak2 muda..sahabat2 sekalian..kadang2 irama itu begitu jahat menjauhkan kita dengan irama yg indah namun tidak kedegran lagi huruf ج ح..ada yg terhenti sehingga ت ..begitu lah kehidupan kita..lahir di bumi ini dgn tubuh yg kudus..kita mula mengenal ilmu..kita mula membaca IQRA’ sehingga KITAB FURQAN..daripada ABC kita kenal dunia mantik..dunia sains..dunia ekonomi dan sebagainy..namun saban hari ramai yg leka dengan muzik yg indah namun racun dunia pemikiran remaja..kini makin sayup irama kalimah ALLAH didendangkan..bila dengar jer..suara nya menjadi garau..kejap2 nafasnya terhenti…kerna kini…ti ada lagi suara2 muda,yang deras dan kuat..yg tinggal hanya tubuh yg lemah ini..hanya mereka..mereka yg berumur..menghampiri seabad..pernah kah kita ingat SIAPA kita di dunia ini..kita la remaja..kita lah wakil DUNIA..kitalah PEMIMPIN dunia..kita juga mungkin PEROSAK bangsa..kerana ALIF BA TA..kerana A B C..kerana 1 2 3..kita x pernah hayati..hebatnya imu..indahnya ILMU..IRAMAnya lunak bila kita berbicara tentangnya..indahkan?? renung2kan dan selamat beramal..

3 comments:

abu umar said...

salam..
harapan agar anda sentiasa mendapat keberkatan ilahi..
umarfurqan.blogspot.com

mujahid ANBU said...

insyallah..moga abg pun mendapat keberkatan ilahi..dan senantiasa diredhai ALLAH..thanks.

RuQaiYaH OtHMaN said...

salam..
keep up the gud work,nabil..^_^